1. Påmelding registreres først når arrangør har mottatt ferdig utfylt og signert messeavtale, eller når aksept er mottatt via e-post. Påmeldingen er bindende, og utstiller hefter for total standleie og påmeldingsavgift. Arrangør kan, uten angitt årsak, kansellere påmeldinger uten å pådra seg erstatningsansvar. Betaling med kredittkort vil bli belastet med et ekstra gebyr på kr 150,-.
2. Arrangør bestemmer standens beliggenhet, men tar hensyn til utstillers ønske.
3. Dersom ikke annet er avtalt, eller annen prosedyre følges, skal arrangørens tilgodehavende innbetales på følgende måte: Påmelding og standleie faktureres om lag 8 uker før messen starter, og forfaller i sin helhet 10 dager senere, så fremt ikke annet er skriftlig avtalt. Etter denne dato forbeholder arrangør seg retten til å leie ut standarealet til andre utstillere.
4. a) Unnlatelse av å innfri betalingsbetingelsene medfører tap av tildelt standareal, og utestående beløp blir sendt til inkasso. Arrangør har i så tilfelle rett til å disponere tildelt standareal på utstillers regning.
b) Dersom utstiller til tross for innbetalt standleie ikke kan/vil stille/uteblir fra messen, vil standen bli overdratt arrangøren på åpningsdagen kl. 08.00. Dette medfører ingen refusjon av innbetalt påmelding og standleie.
c) Alle fakturaer tillegges kr 65,- i administrasjonsomkostninger. Alle ordrer med verdi under kr 20 000,- ekskl. mva. tillegges kr 69,- i miljøbidrag, alle ordrer med verdi høyere enn kr 20 000,- ekskl. mva. tillegges kr 136,- i miljøbidrag.
5. Fremleie av standareal er kun tillatt etter skriftlig godkjennelse fra Compass Fairs AS.
6. a) Standard stand leveres med side- og bakvegger mot nabo samt frontdrager. Standen kan ha 1 – 3 åpne sider avhengig av standens plassering.
b) Åpen stand (øy) leveres uten vegg.
c) Utestand bygges i sin helhet av utstiller selv. Innredning og utstyr til standen er ikke inkl. i pris for standleie.
7. Stand i to etasjer eller standoppbygging som overstiger standard vegghøyde på 2,5 m, må på forhånd skriftlig godkjennes av arrangør. Kostnad for forhøyning av vegg mot nabostands må påregnes. Pris pr. m2 for annen etasje, utgjør 50 % av ordinær kvadratmeterpris.
8. Arrangør forbeholder seg retten til å avslutte registrering eller eventuelt å redusere påmeldt areal hvis messen blir fulltegnet på et tidlig tidspunkt. Standareal anvises i den utstrekning det er mulig i de forskjellige produktgrupper.
9. Arrangør har rett til å endre tidspunkt for messens avholdelse, uten at kontraktene kan kreves annullerte. Meddelelse om endring av tidspunktet skal sendes til utstillerne senest en – 1 – kalendermåned innen det opprinnelige fastsatte tidspunkt.
10. Kun påmeldte varer og tjenester kan vises på messen. Utstilte produkter kan ikke fjernes fra standen i messeperioden uten arrangørens skriftlige samtykke. Arrangør har anledning til, uten å angi grunn, å fjerne utstilte varer og tjenester som ikke dekkes av messens hovedområder.
11. Plakater o.l. kan ikke settes opp utenfor tildelt standareal. Aktivt salg, vareprøver og reklamemateriell må kun gjøres fra egen stand. Det er heller ikke tillatt å foreta aktivt salg i gangarealene og/eller foreta utdeling av reklamemateriell o.l. utenfor inngangen til messehallen. Overtredelse medfører et gebyr på kr 3.000,- ekskl. mva.
12. a) Demonstrasjoner, utdeling av vareprøver, bruk av AV-utstyr, sjenerende lukt stemmeforsterker o.l. må gjøres uten sjenanse for nabostands og omgivelser. Eventuelle klager rettes til arrangør som har avgjørende myndighet.
b) Det er ikke tillatt å selge mat og/eller drikke fra eller på stand uten forhåndsgodkjenning fra arrangøren. Tilberedning evt. utdeling av smaksprøver må i god tid innen messestart godkjennes av arrangøren.
13. a) Det er forbudt å sette opp egne Wifi-nettverk i messearenaene. Trådløse rutere eller aksesspunkter som blir satt opp, vil bli konfiskert uten forvarsel, da dette forringer det eksisterende trådløse nettverket for alle andre på messen.
b) Ballonger fylt med heliumgass er ikke tillatt på Boligmesse. Dyr har ikke adgang til messehallene.
14. Utstillere som skal selge varer eller tjenester under messen, plikter å være registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Utenlandske utstillere som skal selge produkter/tjenester direkte til forbruker må av samme grunn være registrert hos Skatteetaten gjennom avgiftspliktig norsk representant. Utenlandske utstillere som ikke omfattes av EØS-reglene og som skal selge gjenstander direkte til forbruker, må etter gjeldende regler ha arbeidstillatelse.
15. Utstillerinformasjon og nettbutikk for bestilling av standutstyr finnes på vår nettbutikk. Her er også Vilkår & Betingelser for leie.
16. Utstilleren er ansvarlig for skader påført bygning, innredning, anlegg og personer. Myndighetenes og arrangørens anvisninger og instrukser må følges nøye.
17. Omstendigheter som arrangør selv ikke råder over, slik som avbrudd i leveranse av strøm, vann, varme, tele- og datalinjer, samt situasjoner som kan betegnes om force majeure (brann, naturkatastrofer, pandemier o.l.), medfører ikke rett for utstiller til å kreve erstatning eller refusjon av standleie.
18. Arrangør besørger vakthold i montering-, messe- og nedriggingstiden, men påtar seg intet ansvar for de utstilte varer, utstyr eller tredje persons eiendeler. Utstiller må til enhver tid dekke alle nødvendige forsikringer. Dette gjelder også om en representant for Compass Fairs AS på et tidspunkt behandler produktet/godset.
19. a) Utstilleren må selv sørge for transport, montering, nedrigging, oppbevaring, pakking og bortkjøring av egen utstilling. Alt gods må være godt merket med utstillers navn, standnummer og lokasjon.
b) Utstiller plikter å sette seg inn i messens riggetider. Dersom standen ikke er nedrigget og standplassen ryddet innen nedriggingstidens utløp, kan arrangør på utstillers regning og risiko besørge dette.
20. Arrangør besørger renhold av innendørs publikumsgater. Renhold av egen stand må bestilles spesielt, og utføres for utstillers regning.
21. Dersom belastningen av varer og utstyr overskrider 400 kg/ m2, må dette oppgis på forhånd. Utstilleren må dekke alle utgifter til nødvendige forsterkninger. Arrangør forbeholder seg retten til å avvise spesielt tunge utstillingsgjenstander.
22. Nedrigging i messens åpningstid er ikke tillatt. Overtredelse medfører et gebyr på kr 3.000,-.
23. Alle bilder/video tatt av arrangør under messeperioden kan, uten samtykke, brukes i arrangørens egen markedsføring.
24. Arrangør har rett til å avlyse messen, forutsatt at det foreligger saklig grunn. Som saklig grunn regnes for eksempel at det melder seg på et uforsvarlig lavt antall utstillere, eller at arrangør har grunn til å anta at publikumsbesøket vil bli uforsvarlig lavt. Før en avlysning skal påmeldte utstillere så vidt mulig gis anledning til å uttale seg. Ved avlysning refunderes innbetalt påmelding og standleie. Eventuelle øvrige utgifter eller egenarbeid utstiller har pådratt seg i anledning messen, refunderes ikke.
25. Det forutsettes forøvrig at utstiller overholder norske lover, og innhenter alle eventuelle nødvendige tillatelser fra ansvarlig myndighet i forbindelse med messen.
26. Arrangør fraskriver seg ethvert ansvar for eventuelle feil i trykket eller elektronisk informasjonsmateriell om messen.
1. Utleier leverer bestilte produkter på leietakers stand før messen starter dersom annet ikke er avtalt. Leieperioden slutter når messen stenger. Leietaker vil bli belastet for hele leieperioden, uavhengig av om utstyret faktisk ble brukt i hele perioden. Leietaker kan ikke leie ut produktene videre til en tredjepart uten utleiers skriftlige samtykke. Utleieren kan, dersom det foreligger en saklig grunn, forlange utleieproduktene tilbakelevert på et tidligere tidspunkt enn nevnt over.
2. Leietakeren er ansvarlig for utstyret mens det er i hans eller hennes varetekt. Eventuelle skader eller mangler som oppstår i leieperioden vil bli belastet leietakeren.
3. Utleier plikter til avtalt tid og på avtalt sted, å stille de bestilte utleieproduktene til leietakers disposisjon.
Utleieproduktene skal være i god stand.
Leietaker mister sin rett til å påberope seg mislighold, enten det gjelder mangel eller forsinkelse, dersom han eller hun ikke gir utleier beskjed innen rimelig tid etter at leietakeren har oppdaget eller burde ha oppdaget feil. Hvis utleieren ikke oppfyller sine plikter i henhold til avtalen, kan leietaker kreve at utleieren retter mangelen, så lenge dette ikke medfører urimelige kostnader eller ulemper for utleieren. Selv om leietakeren ikke krever det, kan utleieren for egen regning rette opp mangelen eller sørge for omlevering hvis det ikke medfører vesentlig ulempe for leietakeren. Hvis utbedring eller omlevering ikke lar seg gjøre eller ikke blir gjennomført innen rimelig tid etter at leietakeren har klaget over mangelen, kan leietakeren kreve forholdsmessig prisavslag. Ved vesentlig mislighold kan leietakeren si opp leiekontrakten. Leietakeren kan imidlertid ikke si opp leiekontrakten med mindre han eller hun gir utleier beskjed om oppsigelsen innen rimelig tid etter at han eller hun har fått eller burde ha fått kjennskap til misligholdet.
4. Utstyret skal stå igjen på standen ved messens slutt. Utstyret må returneres i samme stand som det ble levert i, med mindre annet er avtalt på forhånd. Hvis utstyret ikke er returnert i god stand, vil leietakeren bli belastet for reparasjonskostnadene, rengjøring eller erstatning av utstyret.
5. Våre bestillingssider er tilgjengelig i god tid før arrangementet starter. Vi har fastsatt bestillingsfrist for hvert arrangement. Denne er satt for at vi skal kunne gi deg god service og planlegge levering av utstyr. Bestillinger som kommer inn etter bestillingsfristen medfører ekstraarbeid, ny planlegging og endring på transport/logistikk og vil derfor ha en høyere pris (min. 30% påslag). Endringer av antall på bestillinger gjort før fristen kan gjøres uten påslag.
6. Innenfor bestillingsfristen (se pkt. 5) har leietaker en avbestillingsfrist på 5 virkedager etter at bestillingen har funnet sted. Ved avbestilling etter bestillingsfristen vil bestilt utstyr bli belastet selv om det ikke benyttes av leietaker. Utleier kan ikke garantere levering av varer bestilt etter det enkelte arrangements bestillingsfrist. Det tas også forbehold om overbestilling.
7. Alle priser er ekskl. mva. Det tas forbehold om prisendringer.
Prisene i webshopen gjelder kun det enkelte arrangementet og for utstillere som deltar på dette. Enkelte arrangementer kan ha tillegg for frakt. Dette fremkommer da under prosjektdetaljer.
8. a) Kunden godtar at Compass Fairs AS kan belaste for de tjenester som kunden har bestilt. Administrasjons- og miljøavgift tilkommer på faktura. Vi gjør oppmerksom på at ved betaling med kredittkort vil det bli belastet et ekstra gebyr på kr 150,-.
b) Ved større leveranser (bestillinger og produksjoner) med en verdi over kr 50 000,-, vil vi kreve delvis betaling (a konto fakturering) ved oppstart.
c) Alminnelige betalingsbetingelser for leietakere med norsk organisasjonsnummer er per 10 dager. Øvrige kunder vil bli forhåndsfakturert.
9. Enhver tvist som oppstår mellom leietaker og utleier skal løses ved forhandlinger mellom partene. Hvis tvisten ikke kan løses på denne måten, skal den løses ved en voldgiftsdomstol eller en domstol etter utleierens valg.
Annonsebestilling registreres først når arrangør, heretter kalt utgiver, har mottatt ordrebekreftelse og akseptert via e-post.
Annonsebestillingen er bindende og utstiller hefter for annonsens verdi.
Utgiver kan avvise annonsebestillingen uten å pådra seg erstatningsansvar dersom annonsens innhold strider mot norsk lov og våre etiske retningslinjer. Utgiver bestemmer annonsens plassering, med mindre annet er spesifisert i ordrebekreftelsen, men tar hensyn til annonsørens ønske.
Annonsemateriell skal leveres utgiver etter oppgitte spesifikasjoner i ordrebekreftelsen og innen oppgitt frist. Hvis utgiver skal fremstille/produsere annonsen, tilkommer et produksjonstillegg for grafisk arbeid. Alt materiell som skal produseres av utgiver vil bli sendt annonsør for godkjennelse før trykk. Det er annonsørens ansvar å godkjenne tilsendte korrektur innen oppgitt frist. Utgiver har intet ansvar for mottatt ferdigmateriell eller annonsemateriell som innkommer etter materiellfrist.
Annonsekostnaden inkl. eventuelle produksjonskostnader faktureres om lag 11 dager før messen åpner og forfaller i sin helhet 14 dager senere. Administrasjon på kr 65,- tilkommer på faktura.
Annonser bestilt samtidig med påmelding til messen faktureres om lag 8 uker før messen starter, sammen med messearrangørens kostnader, og forfaller i sin helhet 10 dager senere.
Innfris ikke betalingsbetingelsene, blir utestående beløp sendt til inkasso.
Utgiver har rett til å endre tidspunkt for messeavisens utgivelse, uten at annonsebestilling kan kreves annullert. Meddelelse om endring av tidspunktet skal sendes til annonsør senest en – 1 – kalendermåned innen det opprinnelige fastsatte tidspunkt.
Annonsør plikter å være registrert i merverdiavgiftsregisteret. Utenlandsk annonsør som skal selge produkter/tjenester direkte til forbruker må av samme grunn være registrert hos Skatteetaten gjennom avgiftspliktig norsk representant. Utenlandsk annonsør som ikke omfattes av EØS-reglene og som skal annonsere direkte mot forbruker, må etter gjeldende regler ha arbeidstillatelse.
Omstendigheter som utgiver selv ikke råder over, dvs. situasjoner som kan betegnes som force majeure, medfører ikke annonsørens rett til å kreve erstatning eller refusjon av annonsekostnaden
Ved feil i annonsen, som skyldes utgiver, kan ikke annonsør kreve en erstatning utover annonsekostnaden.
Utgiver har rett til ikke å avlyse utgivelsen av messeavisen forutsatt at det foreligger saklig grunn. Før en avlysning skal annonsør informeres senest 14 dager før messestart, slik at annonsøren kan treffe andre markedsføringstiltak. Ved avlysning refunderes eventuelt innbetalt annonseringskostnad. Eventuelle kostnader annonsøren har pådratt seg i anledning annonseringen refunderes ikke.
Utgiver fraskriver seg ethvert ansvar for eventuelle feil i trykt eller elektronisk informasjonsmateriell om messen.
Brannvesenet forlanger erklæring fra hver utstiller. Før messen kan åpne vil det bli utført en inspeksjon for å påse at reglementet blir overholdt.
Isopor, halm og papir til dekorasjonsformål er forbudt.
Dere bekrefter at deres stand vil bli bygget i samsvar med brannforskriftene. Videre bekrefter vi at egne leverandører og dekoratører vil følge disse bestemmelsene.
Brannforskrifter
Nedenfor siteres de punkter i Brannvesenets bestemmelser som gjelder stands, paviljonger og dekorasjoner i messeanlegget:
1. Brennbare provisoriske innredninger, dekorasjoner og tepper skal være impregnert mot antennelse.
2. Lett antennelige og livsfarlige saker må ikke oppbevares eller nyttes i lokaler uten spesielle tillatelser.
3. Selvantennelig avfall må kun oppbevares på steder som er godkjent av arrangør.
4. Røyking og bruk av ild i lokalene er forbudt.
Stoffer spent direkte på vegger må være impregnert med godkjente brannhemmende tekstilimpregneringer. Bruk av halm, isopor, papir, pappstrie og annet lett antennelig materiale i dekorasjon tillates ikke uten arrangørens spesielle tillatelse.
Er man i tvil om tolkning av disse bestemmelser, må man – for ikke å risikere at brannvesenet forlanger fjerning – undersøke spørsmålet ved direkte henvendelse til arrangøren.
Bensin
Det er ikke tillatt å oppbevare bensin i utstillingsområdet. Bensindrevne biler skal ha enten full eller tom tank. Utstillere må gi separat melding til arrangøren om eventuell plassering av biler, motorsykler o.l. på standen.
Gass/gassflasker
Det er ikke tillatt å oppbevare/benytte propangass/beholdere eller andre antennelige gasser i utstillingsområdet i utstillingsperioden. Ønsker du å benytte/selge gass må du ta kontakt med hallens sikkerhetssjef for godkjennelse.
Sprinkleranlegg
Det er ikke tillatt å feste eller henge utstyr av noe slag i sprinkleranlegget.
Nødutganger
Det er ikke lov å sperre nødutganger
Rømningsveier
Det er ikke lov å sperre rømningsveier. I rømningsveiene er det ikke tillatt å henge opp plakater og lignende som kan hindre fri sikt til nødutgangskilt, eller som ved brann kan falle ned.
Brannposter
Brannposter skal være lett tilgjengelige og synlige. Det er ikke tillatt å dekke til eller blokkere disse postene. Brannposter kan være brannslanger, håndslukkere eller brannmeldere.
Røyking
Det er ikke tillatt å røyke i messehallene. Så vel i oppbyggings- som utstillingsperioden er brannbelastningen i messehallene stor og bruk av ild i enhver form er forbudt.
Varme arbeid
Arbeidet må ikke påbegynnes før skriftlig tillatelse er gitt av arrangøren. Sveisegnister kan sette fyr på 10 meters avstand og selv kalde gnister kan ha en temperatur på over 500 grader C.