For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

De ansatte på messestand er en avgjørende faktor for suksess. Hvis ikke de er engasjerte og inviterende, hvordan ellers skal bedriften generere nye leads? I denne artikkelen gir vi deg tips om alt fra antall ansatte og hvilke ansatte som bør stille på stand, til opplæring og hvordan du holder motivasjonen deres oppe!

1: Hvor mange ansatte trenger du på messestanden?

Som du kanskje har lagt merke til, er det noe variert fra messestand til messestand når det kommer til antall ansatte. Det kan være flere grunner til dette, men den lureste måten er å tenke strategisk ut i fra hvilken stand du skal ha. 

Du bør ta stilling til hva som er målet med standen og hvilke roller du trenger å fylle. For eksempel om det er ulike aktiviteter på standen som gjør at det kreves flere ressurser. Ha konkrete roller klart, slik at du ikke stiller med en stand av overflødige ressurser. Det koster både unødvendige penger og det gir heller ikke så godt inntrykk til forbipasserende om noen ansatte står og kjeder seg.

En annen ting er å basere antall ansatte på hvor mange leads en ansatt rekrutterer. For eksempel om en ansatt klarer gjennomsnittlig 4 leads i timen, blir det fort 20 på fem timer. Ved å kjenne dine ansatte og hvor i landskapet de befinner seg med å generere leads, vil du på denne måten få et røft estimat på hvor mange leads dere vil rekruttere på messestanden.

 

2: Hvem av de ansatte bør stille på standen?

Etter at du har funnet ut hvor mange ansatte du trenger på standen, handler neste spørsmål om hvem av dem som skal stille. Her er både entusiasme og peiling på fagfeltet to avgjørende faktorer. Ikke alle ansatte er egnet til å stille på stand. Du kommer ikke langt om du velger en ansatt som er senior på fagfeltet, men som ikke har særlig lyst til å stille. 

Det samme gjelder i motsatt tilfelle: Ikke velg den som har kjempelyst og som samtidig mangler kompetansen som trengs. Velg derfor representantene med omhu, der du er bevisst på hvem som er i fronten av fagfeltet og medbringer høy entusiasme. Det er synlig når noen brenner for det de driver med – og det er smittsomt! 

Har du arrangert messestand tidligere? Det er ikke noe vits i å endre på noe som fungerer godt. Dersom ansatte som stilte forrige gang gjorde en god jobb og hadde det gøy på stand, bør de absolutt være fremst i køen når du skal velge ut representanter denne runden.

 

3: Prioriter god opplæring

Sørg for gode forberedelser før du sender dine ansatte på messe. De trenger innføringer i alt fra hva messen skal handle om og aktiviteter som skal foregå der, til en oppfriskning i det faglige og teknikker for å generere leads. Opplæringen vil variere basert på utgangspunktet til representantene. Noen trenger mer grundige innføringer enn andre, eksempelvis om de ikke har deltatt på messestand tidligere. Det viktigste er å gi dem et helhetsinntrykk av hvordan bedriften skal presenteres og hva dere tilbyr. Avklar forventninger og mål for arrangementet i forkant – dette gir også en god indikator på motivasjon.

 

4: Hvordan skal de ansatte opptre på messestanden?

For at du skal være sikker på at besøkende som treffer dine ansatte på stand blir imøtekommet slik du ønsker, er det lurt å ta en gjennomgang på dette før messen. Etabler en felles forståelse for hvilket inntrykk du vil at potensielle kunder skal få av din bedrift.

Er formålet at besøkende skal lære noe, kan det være gunstig å drille representantene på de ulike aktivitetene tilknyttet temaet, og at de har informasjonen de trenger for at de skal kunne forklare et konsept o.l. Hvis messestanden er en mer generell promotering, hvor formålet er å vise frem bedriften og hva den tilbyr, er det lurt å sikre at alle ansatte har den produktkunnskapen de trenger for å videreformidle dette. 

De ansatte som representerer bedriftens messestand skal gjenspeile hvem dere er og budskapet dere ønsker å formidle. På stand er dine ansatte rett og slett bedriftens ansikt utad. Derfor er det svært viktig å holde dem motiverte ved å gjøre planleggingen interessant og engasjerende!

Om det er en konferanse som skal arrangeres kan det også være nyttig å lese denne artikkelen med 10 nyttige tips til hvordan arrangere en konferanse.

5: Etabler gode rutiner

Dokumenter erfaringer og sett av tid til å evaluere i etterkant. Ting å gå gjennom kan være:

  • Oppnådde vi det vi ønsket? 
  • Var det riktig arena for oss, eller er det bedre å prøve noe annet neste år? 
  • Hva gjorde vi bra, og hva kan vi gjøre bedre til neste gang?

Det er viktig å forberede de ansatte på å rapportere antall leads etter messen, slik at de vet hva som forventes av dem. I tillegg skal disse leadsene følges opp – det er lurt å ta dette ganske kjapt etter messen når det enda er ferskt i minnet til besøkende. Fordel ansvaret for hvem som følger opp hva, og sett tidsfrister på dette.

Lykke til, og god messe!

 

Se flere tips og råd om messestand 

Kanskje du også lurer på hva annet som bør fikses i forkant av en messestand?  Da kan du lese mer om dette her, hvor vi gir deg våre 8 beste tips!

Compass Fairs leier ut alt av utstyr du måtte trenge til din messestand, og for å gjøre det hele enklere for deg har vi laget en ryddig oversikt på våre små og store pakker.

Ta gjerne kontakt med oss her hvis du har spørsmål!