Trendene innen messebransjen har endret seg, der design, messeutstyr og virkemidler er viktige elementer å tenke på. Her får du våre beste tips og innspill om dagens trender innen messebransjen!
“Vi tror en moderne stand i 2024 er en stor, åpen stand. Med blikkfang, enten i form av takheng eller et opphøyd element som synes på avstand. Standen har tatt i bruk treverk, både, og/eller i konstruksjon og som designelementer. Treverket er med på å skape en bedre atmosfære på standen, og kan man kombinere design med funksjon har man scoret høyt i år – tror vi.”
– Helene Dalheim Sand, standdesigner i Compass Fairs.
Noen år tilbake var det mer vanlig med arealmessig mindre stands. Standene var ikke like åpne som det de er i dag, men inndelt i “båser” med tre lukkede vegger. Standdesign på den tiden var preget av reklamevegger – der det varierte om man brukte eget trykk eller ikke. Det var ikke et like stort fokus på å skape en innbydende atmosfære som det er i dag, og møblementet bestod ofte i materialer som krom og skinn.
I dag ser vi mer åpne messestands med større areal, hvor det designmessig er innredet med mer naturlige elementer og messeutstyr i behagelige farger. Materialet på messemøblene er mer tilnærmet vanlige møbler for å skape et uttrykk av komfort og en velkommenhet. Dette i kombinasjon med bannervegger – hvor kundens profil og budskap kommer tydelig frem – er mer vanlig på messer i dag.
I 2024 vil vi nok se bruk av treverk i en mye større grad – både i selve konstruksjonen og designelementer. Utstillerne stiller høyere krav til standbyggere når det kommer til bruk av bærekraftige materialer, og vi ser også et ønske om mer av de myke tekstilene og den hyggelige atmosfæren.
– Til syvende og sist er det kundens ønsker og behov som er det avgjørende, sier Jack Vergeman, Expo designer.
Til tross for at en moderne stand i 2024 vil skille seg ut med naturlige elementer som treverk, organiske former og nøytrale, behagelige farger, kommer ikke dette til å gjelde for alle. Det er standbyggerne sin oppgave å implementere slike elementer, der balansegangen handler om å skape en hyggelig atmosfære samtidig som at det skal være i tråd med utstillernes forventninger og behov.
– I vår bransje er det ikke nødvendigvis slik at vi kan følge trender til punkt og prikke. Enhver kunde og utstiller har sin profil og sin merkevare – der vår viktigste oppgave er å presentere dette på en god måte. Derfor er det ikke gitt at årets trender med treverk og myke tekstiler samsvarer med kundens profil og ønske om uttrykk, sier Sand.
Les også: Dette er viktig ved design av messestand
Noen serverer boller, andre deler ut vannflasker eller andre artikler. Når vi er på messer i dag ser vi mer og mer bruk av effektive virkemidler for å fange oppmerksomheten fra besøkende. Teknologi brukes som aktivitet og underholdning, vi vet at konkurranser vekker nysgjerrighet og at bruken av lyd og lys kan bidra til at man skiller seg ut.
Når vi er på messer i dag ser vi mer og mer bruk av effektive virkemidler for å fange oppmerksomheten fra besøkende. Teknologi brukes som aktivitet og underholdning, vi vet at konkurranser vekker nysgjerrighet og at bruken av lyd og lys kan bidra til at man skiller seg ut.
Messebransjen har som med alt annet vært nødt til å tilpasse seg utviklingen i vår tid. Det skal mer til for å få oppmerksomhet fra folk nå for tiden, i forhold til hvordan det var før. Derfor kreves det også mer av utstillerne og standene for å holde på oppmerksomheten til besøkende.
Vil du finne ut mer om hvordan du kan skille deg ut i mengden på messestands? Da tror vi at du vil like: 8 tips for “wow-faktor” på din messestand
Vi har levert messestands i over 25 år i hele Skandinavia. Som totalleverandør bistår vi deg hele veien – alt fra rådgivning og anbefalinger rundt planlegging av din stand, til levering og oppsett av utstyret til når du trenger det. Kontakt oss for en prat!