Lurer du på hva som skal til for å få til et oppsiktsvekkende og flott messestand-design? Det å stille på messe med egen stand handler om å synliggjøre seg – både der og da og i ettertid. Vi tar deg gjennom våre designprinsipper til hvordan du kan løfte inntrykket og designe en stand som alle snakker om!

1: Førsteinntrykk av standen

Førsteinntrykket er det viktigste punktet for å vekke interesse og tiltrekke besøkende til din stand. Merkevaren skal poppe, og det skal ikke være vanskelig å skjønne hvem dere er og hva dere prøver å fortelle. Ting som er med på å prege et førsteinntrykk kan være alt fra utseende og design på selve standen, belysning og musikk, til stemning og atmosfære. God messeprofilering setter prikken over i-en.

De ansatte på standen er også en viktig del av dette. Det er en stor fordel om de er engasjerte og imøtekommende. Få flere gode tips for de ansatte som skal jobbe på standen her.

Du har kanskje sett mange forskjellige stands fra publikums ståsted når du selv har deltatt på messer. Noen messestand design er så imponerende at du ikke klarer å la være å ta en nærmere titt. Andre kan være både kjedelige og overveldende. Et ryddig og profesjonelt messestand-design er essensielt, med riktig plassering av de ulike elementene. Det skal være nok luft, og det bør verken skje for mye eller for lite. Skap et blikkfang og sørg for en inviterende stemning!

Vil du vite mer om hva vi kan bistå med på messen –  les her og ta kontakt med oss!

2: Relevant tema

Å ta utgangspunkt i et tema på messestanden viser ikke bare at du har et gjennomtenkt konsept – det løfter merkevaren din og kan bidra til at du skiller deg ut. I tillegg er et tema med på å skape et minneverdig besøk for de som kommer innom. Temaet du velger bør være relevant for bedriften og de produktene eller tjenestene du presenterer. Det skal appellere til og skape nysgjerrighet hos målgruppen din.

Et tips er å gjøre litt research på ulike temaer som kan knyttes til merkevaren din og bransjen du opererer i. Tenk også på hva som er tidsaktuelt og populært nå, og hva som kan skape interesse for menneskene du snakker til.

 

3: Elementer i standen

Hvilke elementer du har og hvordan disse er plassert i forhold til hverandre, spiller en viktig rolle for hvordan besøkende oppfatter standen. Møbler er med på å skape et helhetlig uttrykk. Samtidig gir du besøkende anledning til å slappe av i komfortable stoler mellom slagene. Dette skaper også muligheten til å slå av en prat!

Alt av utstyr og møbler kan du leie hos oss, der vi sørger for at det er i god stand før levering. Vi som leverandør og messepartner bistår med hjelp, slik at alt henger sammen designmessig og er tilpasset ditt konsept.

 

4: Engasjerende læring

Oppfordre besøkende til å delta på morsomme aktiviteter! Ved å legge til rette for ulike aktiviteter på stand, lar du besøkende bli bedre kjent med produktet eller tjenesten din. På denne måten kan de ha det gøy samtidig som de lærer noe nyttig om din bedrift! Aktiviteter på messestands kan være konkurranser, quiz, produktdemoer osv. Dette er en effektiv måte å engasjere publikum på, som ikke bare skaper god underholdning der og da, men som også øker sannsynligheten for at opplevelsen blir hengende igjen i minnet til dine potensielle kunder.

 

5: Riktig belysning

Noe av det som setter prikken over i-en og som samtidig er helt avgjørende for en vellykket stand, er belysning. Bare tenk på det; du finner ikke noe kjedeligere enn en mørk messestand? Likevel er det vel så viktig å passe på balansegangen her, da for mye lys kan føre til kaos og en uoversiktlig presentasjon. På en ideell messestand er produktene ofte i hovedfokus, for det er gjerne de du vil at besøkende skal legge merke til. En enkel huskeregel er å bruke lys til å fremheve de elementene som du virkelig vil rette oppmerksomheten mot. Tar du strategiske valg her, vil riktig belysning skape en dynamisk atmosfære på standen!

 

6: Forankre budskapet i designet

I likhet med andre kommersielle utstillinger og markedsrettede tiltak, er det å lande på et budskap kjernen i enhver messestand. Bestem deg for hvilket budskap du vil kommunisere til mottaker. Still deg selv følgende spørsmål: Hva kommer dere til å vise frem og fortelle om? Hvordan kan dette uttrykkes i designet gjennom valg av materiale, farger og layout? Til syvende og sist vil du at forbipasserende umiddelbart skal forstå hva du prøver å fortelle. Sørg for at budskapet er såpass tydelig og visuelt at de får en aha-opplevelse idet de ser sammenhengen i ditt konsept.

 

Compass Fairs bistår under hele prosessen

Vi har over 25 års erfaring med leveranse av arrangementer i hele Skandinavia, og er stolte av det vi har fått til sammen med våre kunder. Som totalleverandør slipper du å forholde deg til flere aktører om ett og samme arrangement. Fra det første spirende konseptet til det endelige resultatet – la oss utføre et messestand-design som ikke bare imponerer, men som også forankrer din merkevare i bevisstheten til potensielle kunder!

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss i dag.

For flere tips til messestand – les her!